X

Bikepacking trip in Nederland

Nadat Elise en ik eind februari onze eerste bikepacking trip in Nederland als een succes hadden beleefd, konden we niet wachten om aan de voorbereidingen voor de volgende te beginnen. De eerstvolgende vakantie die we gepland hadden staan leek ons daar uitermate geschikt voor. Door de reisbeperkingen wilden we het binnen de landsgrenzen houden, maar dat vonden we totaal niet erg, omdat we gewoon nog te weinig van Nederland hadden gezien en je simpelweg wat flexibeler bent op zo’n grote tocht.

We wilden graag 2 weken fietsen, elke dag ongeveer 100km. De tocht moest zo’n beetje alles omvatten waar we nog niet geweest waren en ik wilde onderweg zoveel mogelijk gravel mee pakken.

Route

De route van onze Bikepacking trip in Nederland heb ik wederom in Komoot (Premium) gedaan, omdat de meerdaagse routeplanner nou eenmaal fantastisch werkt. Zo kwamen we op 13 dagen fietsen uit en 1 rustdag, of eigenlijk 2, maar daarover later meer.

Uitrusting

Qua uitrusting voor onze Bikepacking trip in Nederland hadden we van te voren al flink geshopt. Ik wilde op mijn Van Nicholas Rowtag een bagagedrager met grote Pannier tassen van Restrap van 22 liter, omdat je hier ontzettend veel in kwijt kan! Zoals ik in mijn vorige stukje al aangaf zijn de tassen van Restrap ontzettend degelijk en écht waterdicht (wat heel belangrijk bleek tijdens de reis). Daarnaast had ik een frametas, een toptube en de Canister Bag van Restrap gemonteerd om de collectie compleet te maken. Voor Elise haar Canyon Grail hadden we gekozen voor een inventief systeem van Aeroe (carbon proof) met twee 22 liter dry bags aan de zijkant en een 14 liter drybag van Restrap bovenop. Genoeg ruimte om voor 2 weken aan spullen mee te nemen. Daarnaast had ze ook een frametas en een Canister Bag voor extra opslag.

Na alle voorbereidingen gedaan te hebben kwam het echte werk, want er mocht ook nog gefietst worden!

Dag 1 Bladel – Hoensbroek

We konden de eerste dag van onze Bikepacking trip in Nederland niet mooier beginnen, want met een strakblauwe lucht en een lachend zonnetje dat ons de hele dag aanstaarde fietst het toch net wat lekkerder. Onderweg kwamen we o.a. door de Malpie, het Leenderbos en het mooie witte stadje Thorn. En ook daarna, over en naast de Maas was een prachtig stuk om te fietsen. Tegen het einde van de middag kwamen we na een mooie, afwisselende dag op onze eindbestemming aan en genoten we nog even na met een glaasje wijn en een lekkere pizza.

Dag 2 Hoensbroek – Well

De tweede dag was een dag waar we heel erg naar uit keken, omdat we nog weinig van Midden-Limburg hadden gezien en je daar veel gravelpaden in de natuur hebt. We zijn vanuit Hoensbroek eigenlijk constant langs de grens met Duitsland omhoog gefietst (en soms stiekem even bij de Oosterburen op bezoek geweest) en verschillende prachtige natuurgebieden doorkruist. Zo kwamen via Nationaal Park de Meinweg en Landgoed de Hamert uiteindelijk net onder Nationaal Park De Maasduinen uit in het plaatsje Well. Onderweg hebben we veel offroad kunnen fietsen op goede strakke gravelpaden. De natuurgebieden in Midden-Limburg zijn echt aanraders!

Dag 3 Well – Eerbeek

Deze dag was een van mijn favorieten, omdat we vanaf de start in Well al meteen De Maasduinen in gingen en werkelijk kilometers lang alleen maar over glooiende gravelpaden heen fietsten. Onderweg tijdens onze Bikepacking trip in Nederland hebben we dan ook verschillende keren even een kodak-momentje genomen! Meer dan de helft van de route was door natuurgebied en over gravelpaden, want ook na De Maasduinen hield het niet op. Via de Sint-Jansberg kwamen we in het Groesbeekse Bos, wat ook een schitterend gebied bleek te zijn. Via Nijmegen en Arnhem kwam nog een lekker toetje met het Nationaal park De Veluwezoom.

Dag 4 Well – Borculo

Nog maar amper bekomen van alle indrukken op dag 3, bleek dag 4 misschien nog wel mooier te zijn. Omdat we geen concrete voorstelling hadden van deze dag (“De Achterhoek is mooi fietsen” was de enige informatie die we hadden), hadden we besloten de dag maar op ons af te laten komen. Na met het pontje bij Brummen De Ijssel te zijn overgestoken fietsten we een ontzettend klein, maar heel pittoresk dorp genaamd Bronkhorst binnen. Het ene huis nog mooier dan het andere en je waant je hier echt ver terug in de tijd. Dit bleek een voorbode voor al wat nog komen zou. Toevallig (of niet?) fietsten we een deel van de Piet Mondriaan-route. Schilderachtig mooi, al die gravelwegen tussen al die typische dorpjes met zijn unieke huisjes. Wij kunnen met recht zeggen dat we absoluut nog eens terug naar de Achterhoek gaan!

Dag 5 Borculo – Coevorden

Omdat we elke dag weer opnieuw verrast werden, werden de verwachtingen stiekem toch ook steeds hoger. En ook op deze dag bleek wel dat we nog veel te weinig van Nederland hadden gezien. We hadden nog maar net de Achterhoek achter ons gelaten toen we via een mooi bospad langs het Twentekanaal het natuurpark Borkeld in fietsten. Borkeld deed me erg denken aan de Veluwe en het is eigenlijk het voorgerecht voor het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug. Menig uitzicht zou niet misstaan in de Afrikaanse savanne, maar dit bleek toch echt ons eigen mooie landje te zijn. Na het hoofdgerecht van de dag mochten we nog genieten van het nagerecht. Zeker niet minder mooi is het Vecht- en beneden- Reggegebied. Een hele mondvol en zeker om over na te praten! De weg naar Coevorden was vervolgens nagenieten.

Dag 6 Coevorden – Assen

Hunebedden! Één van de dingen die we per se wilden zien waren hunebedden. Dus dag 6 van onze Bikepacking trip in Nederland werd de dag van de Drentse hunebedden, de oudste monumenten van ons land. Op verschillende plekken hebben we op deze dag kiekjes gemaakt van en op (foei!) de hunebedden. En het zijn niet alleen de hunebedden die het benoemen waard zijn. Ook de vele idyllische dorpjes, de natuurgebieden met de Drentsche Aa voorop en de vele gravelpaden in Drenthe zijn het benoemen waard. Eigenlijk is de gehele provincie Drenthe wel het benoemen waard, want het heeft zoveel moois te bieden! Kortom wederom een dag die onze verwachtingen deed overtreffen!

Dag 7 Assen – Leeuwarden

Na zes dagen volop zon en niets te klagen over het weer, was dit de laatste dag voor onze rustdag. Het weer zou flink om gaan slaan en dat hebben we geweten! Maar we wilden onze route daarop toch niet aanpassen en dat was maar goed ook. Anders hadden we namelijk niet snel meer tussen de wilde paarden door de Fochteloërveen gefietst. Of wat te bedenken van het Nationaal Park Drents-Friese Wold met zijn prachtige glooiende fietspaden door adembenemend mooi groene vergezichten. Dit hebben wij ervaren als een van de mooiste parken waar we geweest zijn! Ondanks de urenlange stromende regen en de vervelende kennismaking met onderkoeling, kunnen we toch terugkijken op een hele mooie dag. Ook Nationaal Park De Alde Feanen met tal van pontjes is het benoemen waard, maar daar gaan we toch liever nog een keer heen met mooiweer!

Dag 8 Leeuwarden – Wolvega

Na een welverdiende rustdag en een beetje sightseeing in Leeuwarden (leuke stad trouwens!) hadden we gepland een aantal van de Friesche Elfsteden aan te doen. Plaatsjes als Franeker, Harlingen, Bolsward, Sneek en Joure zijn zeer leuk om doorheen te fietsen en vertellen allemaal hun eigen verhaal. Via het mooie dorpje Terherne zijn we ook nog het Sneekermeer overgestoken op weg naar onze eindbestemming voor de dag in Wolvega. Een hele leuke route waar je tussen de dorpjes en stadjes door over lang uitgestrekte weilanden kunt kijken en alle indrukken kunt verwerken.

Dag 9 Wolvega – Vaassen

Na 2 dagen Friesland was het dan eindelijk tijd voor wat mij betreft het mooiste dorpje van Nederland, Giethoorn! Er is al minstens zoveel gezegd als dat er over geschreven is en menig lezer zal er dan ook al wel geweest zijn, maar vervelen gaat het nooit. Het hele gebied rondom Giethoorn, De Weerribben, is alsof je door een sprookje fietst. Na al het pracht en praal konden we in het zonnetje nog lekker nagenieten van wat we hadden gezien die dag op een terrasje met een mooi uitzicht over Zwolle. Na de lunch zijn we via het Zwolse Bos en de Tongerense Heide via Kroondomein het Loo in Vaassen beland. Wat de eindbestemming van de dag was. De natuurgebieden zijn stuk voor stuk heel rustgevend en prachtige stukken natuur om doorheen te fietsen.

Dag 10 Vaassen – Hilversum

Na op dag 9 besloten te hebben dat we de trip toch zouden doorzetten ondanks het slecht weer wat eraan ging komen, mochten we opnieuw genieten van de ellenlange gravelwegen in Kroondomein het Loo en aansluitend door Boswachterij Kootwijk. Vervelen doet dit gebied nooit, daarvoor is het te mooi. Onderweg naar de Utrechtse Heuvelrug werden we nog verrast door een prachtig oud Keltisch huisje in Wekeromse Zand, leuke bezienswaardigheid! Na de Amerongse berg beklommen te hebben, uiteraard het onverharde pad, kwamen we uit op het Let de Stigterpad. We hadden er nog nooit van gehoord, maar dit is denk ik het mooiste fietspad wat we ooit hebben gefietst. De natuur komt je werkelijk tegemoet over het gehele traject en dit was toch wel een van de hoogtepunten van onze trip. Uiteindelijk zijn we via de Lage Vuursche en Het Gooi bij onze eindbestemming net buiten Hilversum aangekomen.

Dag 11 Hilversum – Haarlem
Na een noodgedwongen rustdag te hebben ingelast in verband met de hevige storm (anders was onze trip na dag 10 gestopt) zijn we dankzij een tip van onze gastvrouw van gisteren, via een prachtige fietsbrug bij Nigtevecht door Amsterdam gefietst. We konden het niet laten nog even wat extra kleding te kopen van ons favoriete fietsmerk aldaar. Via Amsterdam-Noord zijn we over een prachtig kronkelend fietspad door natuurgebied Twiske gefietst, om vervolgens nog wat vrienden te bezoeken bij de Zaanse Schans. De vele groene huisjes en molens zijn de trots van deze regio en zo typische Hollands dat je dit echt gezien moet hebben! Uiteindelijk zijn we afgedaald naar Haarlem, wat al een bezoek op zich waard is.
Dag 12 Haarlem – Rotterdam

Na 2 dagen wat minder weer gehad te hebben, vertrokken we op de voorlaatste dag met een klein zonnetje vanuit Haarlem weer een klein stukje noordwaarts richting de ruïne van Brederode om van daaruit door het Nationaal park Zuid-Kennemerland te fietsen. Ook hier keken we onze ogen weer uit, want we hadden werkelijk geen idee dat Noord-Holland ook zo mooi was! Ook hier weer prachtige glooiende fietspaden. Voor we het wisten waren we in Zandvoort. De wind was ons goed gezind die dag, evenals de zon die steeds meer zijn weg tussen de wolken begon te vinden. De Amsterdamse Waterleidingduinen brachten ons op een gegeven moment zelfs even terug in Mallorca, zo mooi dat het bijna Mediterraans aandoet. Hierna werden we weer teruggenomen naar  Nederland, want de tulpenvelden stonden vol in bloei! Via Leiden en het lange fietspad langs De Rotte zijn we uiteindelijk in hartje Rotterdam terecht gekomen.

Dag 13 Rotterdam – Bladel

Na twaalf prachtige dagen gehad te hebben was het dan ‘eindelijk’ tijd om naar huis te gaan. Via de Erasmusbrug hadden we Rotterdam achter ons gelaten en op het prachtige Beverpad langs de Biesbosch zijn we nog door kuddes met schaapjes en lammetjes gefietst, napratend over alles wat we tijdens onze trip allemaal gezien hadden keken we toch ook onze ogen hier weer uit. De laatste dag zou niet zomaar aan ons voorbij gaan! Via voor ons welbekend terrein, de Alphense Bergen, de Regte en de Rovertsche Heide pakten we onze laatste gravelpaden ook nog mee, om uiteindelijk via Landgoed De Utrecht definitief richting huis af te dalen. Onderweg kwamen we trouwens ook nog een kameel tegen, die op reis bleek te zijn met een ware avonturierster in de naam van Tamar Valkenier, waarvan ik nog haar boek gekocht heb.

Wie weet tot welke inspiratie dit boek leidt voor onze volgende trip..

Rob Milek

Bekijk hier de routes op Komoot